Het “achteraf” inbouwen van een dubbele cabine heeft zowel financieel voordeel als praktisch voordeel.
Vandaag de dag worden bedrijfswagens door zzpers voor meer dan alleen zakelijk verkeer gebruikt. We merken dat de tweede of derde auto plaats maakt voor een dubbele cabine.
Er zijn doorgaans twee mogelijkheden voor een dubbele cabine:
• Dubbele cabine (af fabriek)
• Dubbele cabine (achteraf inbouw)
Bij een dubbele cabine af fabriek wordt deze in de fabriek geplaatst, maar meestal bij de importeur. Dit omdat het iets typisch Nederlands is. De dubbele cabines wordt dan wel meegenomen in de cataloguswaarde van uw bedrijfswagen en dus ook de BPM wordt hierover berekend.
Bij een dubbele cabine achteraf wordt de dubbele cabine niet meegenomen in de cataloguswaarde en dus BPM. Dit levert als voordeel op dat de fiscale bijtellingswaarde lager is dan af fabriek. En dat zonder concessies te doen in de kwaliteit van het product of inbouw!
Voorbeeld berekening:
Volkswagen Transporter L2H1 103kw dsg aut
VW T5 Dubbele cabine comfortline € 50.739,- euro inclusief btw/bpm ( € 31.800,- excl.)
VW T5 Gesloten bedrijfswagen € 44.867,- euro inclusief btw/bpm ( € 28.100,- excl.)
Prijsverschil € 5.872,- euro
Gemiddelde looptijd van een bedrijfswagen is 5 jaar.
Uitgaande van belastingschijf 52%
€ 119,33 bruto p/m x 60 maanden = € 7159,80
U dient de BPM als onderneming niet te voldoen, echter deze telt wel mee in uw bijtelling.
Alle af fabriek bestelde opties of de door u bestelde uitvoering telt hierin mee.
Daarnaast zijn de kosten van een achteraf ingebouwde dubbele cabine doorgaans goedkoper dan een af fabriek! Financial of operational lease? Het is geen enkel probleem om achteraf ingebouwde zaken hierin mee te nemen.