Statisch of dynamisch laadvermogen wat is het verschil?

Veel producenten en leveranciers van bedrijfswageninrichtingen schermen met het laadvermogen van hun lades en legborden. Echter er zijn twee soorten laadvermogen te weten:

Statisch laadvermogen

We spreken bij statisch laadvermogen indien u de inrichting gebruikt in bijvoorbeeld een magazijn. De inrichting staat dan in evenwicht, niet bewegelijk of bewogen.

container3

Dynamisch laadvermogen

Hier spreken wij over een inrichting welke u gebruikt in bijvoorbeeld een bedrijfswagen.Dit is eigenlijk het tegenovergestelde van statisch, voordurend in veranderlijke beweging.

dynamisch laadvermogen

Modul-System gebruikt voor de berekening een veiligheidsmarge van 3, dat wil zeggen: het maximaal gemeten laadvermogen gedeeld door drie. Het dynamische laadvermogen wordt gecontroleerd door middels van een trillingproef waarbij de voertuigbeweging gedurende een geschatte levensduur wordt nagebootst.

 

bedrijfswagen inrichting

Laadvermogenindex (LC idx) dynamisch

De mier staat erom bekend dat ze 40 maal haar eigen lichaamsgewicht kan tillen. Deze eigenschap heeft ze gemeen met een aantal nieuwe producten van Modul-System waarin ultrahoge-sterktestaal is verwerkt. Zo hebben vele van de nieuwe lichtgewicht legborden een laadvermogen dat circa 40 maal groter is dan hun eigen gewicht.
Mier
Om de sterkte van de nieuwe lichtgewicht producten te verduidelijken, is er een index die het aanbevolen laadvermogen toont in relatie tot het gewicht van het product.NB: Het gaat om het aanbevolen dynamische laadvermogen.

Voorbeeld:
Een legbord van 1134 x 324 x 54 mm weegt 3 kg en kan
worden belast met 120 kg = 120 kg / 3 kg = LC idx 40

Screenshot 2015-06-24 16.32.13