De nieuwe lichtgewicht lijn
De lichtgewicht (r)evolutie
Als men het heeft over ‘staal’, wordt gewoonlijk zacht staal bedoeld. Tegenwoordig zijn er evenwel veel geavanceerdere staalsoorten. Welk staal het meest geschikt is, hangt af van waarvoor het product zal worden gebruikt en welke eigenschappen het moet hebben.
Ultrahoog-sterktestaal gebruikt de auto-industrie bijvoorbeeld in portieren om bestuurders en passagiers meer bescherming te bieden als zich een zijdelingse impact voordoet.
Het ultrahoge-sterktestaal van Modul-System is ruim 6 maal sterker dan aluminium
U heeft de maximale sterkte van de inrichting versus het gewicht van de inrichting. Ultrahoge-sterkte staal is namelijk nagenoeg net zo licht als aluminium. U kunt zich voorstellen om een veilige sterke inrichting te verkrijgen met aluminium dien je veel dikker materiaal te gebruiken.
Vergelijking verschillende materialen
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alle soorten staal, ongeacht de sterkte, hebben dezelfde dichtheid en elasticiteitsmodulus. Dit betekent dat producten met dezelfde grootte en vorm, ongeacht het soort staal, evenveel zullen wegen en evenveel zullen buigen onder belasting. Het verschil tussen de soorten is hun sterkte. Een product van ultrahoge-sterkte staal kan 6 maal zwaarder
worden belast dan hetzelfde product van aluminium. |
Het ultrahoge-sterktestaal ruim 4 maal sterker dan “zacht” staal
De buitengewone sterkte van dit materiaal maakt constructies mogelijk met aanzienlijk dunnere staalplaten, wat leidt tot producten die minder wegen. De meeste producenten van stalen bedrijfswageninrichtingen maken nog gebruik van zacht staal echter dat is zwaar.
De nieuwe legborden hebben een ingerolde rand die vervorming (doorbuigen) tegengaat. Met dit ontwerp (octrooi aangevraagd) is een gewichtsvermindering tot 40% mogelijk in vergelijking met hetzelfde legbord in zacht staal.